Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w Komendzie Rejonowej Policji Warszawa V
PRZYJMOWANIE I ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW
W KOMENDZIE REJONOWEJ POLICJI WARSZAWA V
Informacje Ogólne
- Prawo do składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 22 marca 1997 r. (art. 63).
- Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Komendant Rejonowy Policji Warszawa V przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy Poniedziałek w godz. 15.00 – 17.00, przy ul. Żeromskiego 7 w Warszawie, po wcześniejszym ustaleniu terminu w sekretariacie Komendanta Rejonowego Policji Warszawa V, pod nr tel. 47 72 371 10.
We wnioskach o wyznaczenie spotkania należy jasno określić tematykę spotkania, co pozwoli na rzeczowe załatwienie sprawy.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
- listownie, na adres: Komenda Rejonowa Policji Warszawa V, ul. Żeromskiego 7, 01-887 Warszawa;
- faksem, na numer: (47) 72 363 60;
- elektronicznie na adres: krp5warszawa@policja.waw.pl;
- na adres platformy e-PUAP
- doręczone osobiście;
- ustnie do protokołu.
Skarg oraz wniosków nie można złożyć telefonicznie
Skarga powinna zawierać: wskazanie osoby od której pochodzi (imię i nazwisko lub nazwa), adres wnoszącego oraz określenie przedmiotu sprawy. Celem zapewnienia sprawnego załatwienia sprawy zaleca się określać przedmiot sprawy poprzez zwięzły opis i jednoznaczne wskazanie zarzutów lub wniosków.
Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków należących do kompetencji Komendanta Rejonowego Policji Warszawa V realizowane jest przez Zespół Kontroli Komendy Rejonowej Policji Warszawa V.
Ustne skargi i wnioski przedstawiciele wymienionej komórki przyjmują do protokołu od poniedziałku do piątku (z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy) w godzinach 07.00 - 16.00.
Rozpatrywanie skarg
Skarga lub wniosek powinny być rozpatrzone bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia jej złożenia. Adresat ma obowiązek poinformować autora skargi i wniosku– listownie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej – o sposobie jej rozpatrzenia i o uzasadnieniu.
Jeżeli skarga nie spełnia wymogów, określonych w ustawie pozostawia się ją bez rozpoznania.
Skargi na działalność Policji można składać również bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich: Rzecznik Praw Obywatelskich, Aleja Solidarności 77, 00-090 Warszawa
Zgodnie z art. 225 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku, Kodeks postępowania administracyjnego „Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych. Granice tej ochrony wyznacza zgodność z prawem działanie osoby składającej skargę lub wniosek. Ochronie nie podlega zatem osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa : oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi albo tez ujawnia informacje prawnie chronione”
J. Borkowski, w Adamiak, Borkowski, komentarz 2004, s.813
Rzecznik Praw Obywatelskich,
Aleja Solidarności 77,
00-090 Warszawa
Przyjęcia Interesantów:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
poniedziałek w godz. 9.00 - 17.00
od wtorku do piątku w godz. 9.00 - 15.00
telefon: 0-22 55 17 760, 0-22 55 17 811
centrala: 0-22 55 17 700
Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku (dla woj. zachodniopomorskiego,pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ul. Chmielna 54/57
80 -748 Gdańsk
sekretariat (+ 48) 58 764 73 02
fax (+ 48) 58 764 73 03
Przyjęcia interesantów:
telefon (+ 48) 58 764 73 06
poniedziałek w godz. 10.00-17.00
wtorek, środa, czwartek w godz. 9.00-15.00
Pełnomocnik Terenowy w Katowicach (dla woj. śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego)
ul. Jagiellońska 25 pokój 122
40 – 032 Katowice
telefon (+ 48 32) 72 86 800
fax (+ 48 32) 72 86 823
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek, środa, piątek w godzinach od 9.00 do 15.00
wtorek w godzinach od 10.00 do 17.00
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu (dla woj. dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego)
ul. Wierzbowa 5
50 - 056 Wrocław
sekretariat (+ 48) 71 34 69 115
fax (+ 48) 71 343 43 25
Przyjęcia interesantów:
telefon (+48) 71 34 69 100
poniedziałek, wtorek, czwartek w godzinach od 9.00 do 15.00
środa w godzinach od 10.00 do 17.00
Linki:
strona główna RPO www.rpo.gov.pl
formularz elektroniczny http://www.rpo.gov.pl/wniosek/
PRZYJMOWANIE I ROZPATRYWANIE PETYCJI
NA SZCZEBLU KOMENDY REJONOWEJ POLICJI WARSZAWA V
Informacje ogólne:
Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji:
Ustawa z dnia 11 lipca 2014r. o petycjach (Dz. U. z 2014r., poz.1195) wypełnia obowiązek ustawowego uregulowania trybu rozpatrywania petycji, o którym mówi art. 63 Konstytucji RP. Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi do władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Petycję można złożyć w interesie publicznym, czyli wszystkich obywateli, podmiotu wnoszącego petycję, czyli własnym, innego podmiotu, czyli np. sąsiada lub znajomego, ale za jego pisemną zgodą. W petycji można domagać się zmiany prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu ją wnoszącego, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zadaniach i kompetencji adresata petycji.
Petycje do Komendanta Rejonowego Policji Warszawa V mogą być wnoszone:
- listownie, na adres: Komenda Rejonowa Policji Warszawa V, ul. Żeromskiego 7, 01 - 887 Warszawa;
- faksem, na numer: (47) 72 363 60;
- elektronicznie na adres: krp5warszawa@policja.waw.pl;
- doręczone osobiście.
Petycji nie można złożyć telefonicznie
Prawidłowo złożona petycja powinna zawierać:
- oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję, wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję i adresu do korespondencji – w wypadku petycji indywidualnych to imię i nazwisko, miejscowość z kodem pocztowym, ulicą z numerem domu i lokalu; w wypadku petycji zbiorowych, np. w imieniu organizacji, stowarzyszenia lub grupy osób, to nazwa każdego z tych podmiotów i dane osoby je reprezentującej, a także adres zamieszkania lub siedziby każdego z tych podmiotów, wskazanie adresata petycji, określenie przedmiotu petycji (w petycji, w miarę możliwości, należy przedstawić jak najwięcej szczegółów opisujących zdarzenie, którego dotyczy dana sprawa. Jeżeli przedmiot sprawy nie będzie dotyczyć właściwości Komendy Rejonowej policji Warszawa V, sprawa zostanie przesłana do organu właściwego).
Petycje niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania. Petycja musi być podpisana ( składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, oraz zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.)
Jeżeli petycja nie spełnia wymogów, określonych w ustawie pozostawia się ją bez rozpatrzenia.
Osoby uprawnione, będące osobami niepełnosprawnymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 i Nr 171, poz. 1016), doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mają prawo do swobodnego korzystania z wybranej przez siebie formy komunikowania się w kontaktach z organami administracji publicznej, jednostkami Policji.
Osoby mające trudności w komunikowaniu się mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy tłumacza języka migowego podczas załatwiania swoich spraw w urzędzie.
Osoby uprawnione mają także prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej w kontaktach z podmiotami zobowiązanymi.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się, osoba uprawniona, która wyraża chęć skontaktowania się z komendą (w sprawach, dla których właściwa jest Policja) zobowiązana jest zgłosić zamiar skorzystania z usługi tłumacza ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej 3 dni robocze przed planowaną wizytą w urzędzie, kontaktując się z urzędem :
Komenda Rejonowa Policji Warszawa V
ul. Żeromskiego 7, 01-887 Warszawa
adres poczty elektronicznej: krp5warszawa@policja.waw.pl
nr fax: 47 72 363-60
We wniosku prosimy o podanie następujących danych: imię i nazwisko; adres (ulica, kod pocztowy, miejscowość); sposób kontaktowania się z osobą uprawnioną (adres poczty elektronicznej, numer faksu, numer telefonu); określenie przez osobę uprawnioną rodzaju zgłaszanej sprawy lub wskazanie nazwy wydziału, do którego zgłaszana jest sprawa (lub który prowadzi sprawę już rozpoczętą); wskazanie sugerowanego terminu spotkania; wskazanie metody komunikacji (polski język migowy (PJM), system językowo-migowy (SJM), sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN).
Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2011 r. Nr 209, poz. 1243, z późn. zm.) organy administracji publicznej są zobowiązane do zapewnienia realizacji usługi pozwalającej na komunikowanie się z osobami doświadczającymi trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu